Četvrtak, 28. Marta 2024.
Tuzlanski.ba logo

Automobil koji je promijenio svijet: Mogao se kupiti samo u crnoj boji

Preuzmite sliku

Popularno

Ford Model T pojavio se 1. oktobra 1908. godine. Bio je to još samo jedan u nizu automobila kakvi su poput gljiva nicali u stotinama pogona diljem Evrope i Amerike, no revolucija je tek uslijedila

Možete li zamisliti da su svi automobili na cesti identični, iste boje i izgleda? Teško, no otprilike tako je to izgledalo 1914. godine kada je Ford Model T bio u punom zamahu. Naime 9 od 10 automobila koji su tada vozili po cestama diljem zemaljske kugle bili su upravo Fordovi Model T – crne boje. Taj fascinantan podatak najbolje oslikava popularnost i proboj koji je Ford ostvario svojim najpopularnijim modelom u istoriji.

  • ford-model-t3-jpeg
  •  Automobil koji je i danas među rekorderima

    Na kraju priče, 1927. godine statistika će pokazati da je ukupno prodano nevjerovatnih 16,5 miliona Forda Modela T (Ford je službeno prodao 15,456.868 no proizvodio se licencno diljem svijeta). Nevjerovatan rekord kojeg će tak pola stoljeća kasnije nadmašiti VW Buba.

    I danas je Model T u top 10 najprodavanijih modela automobila u istoriji, između Accorda i Passata. Samo što je VW-u za toliki broj prodanih automobila bilo potrebno sedam generacija Passata, a Hondi čak devet generacija Accorda. Ford model T je s druge strane bio gotovo isti kroz čitav svoj vijek.

    Model T bio je prava revolucija

    Broj od 16,5 milijuna prodanih modela T fascinantna je i zbog toga što u vrijeme njegove popularnosti pola svijeta zapravo nije znalo šta je uopšte automobil. No, s druge strane, u onom ostatku svijeta koji je bio malo napredniji, gotovo svako si je mogao priuštiti novi Model T. Bila je to prava revolucija automobilske industrije. Automobil koji će promijeniti svijet. Iako šest godina ranije nije uopće tako izgledalo.

    Naime Ford Model T pojavio se 1. oktobra 1908. godine. Bio je to još samo jedan u nizu automobila kakvi su poput gljiva nicali u stotinama pogona diljem Evrope i Amerike. Neudoban, komplikovan za vožnju i jednostavno previše skup da bi o njemu mogao razmišljati prosječni radnik. Naime Ford Model T stajao je 850 dolara, a prosječni radnik zarađivao je tek oko 300 godišnje.

    No desetak godina kasnije stvari su izgledale potpuno drugačije. Automobil je tada stajao 360 dolara, a prihodi prosječnog radnika narasli su na oko 1000 dolara godišnje. Situacija u kojoj si je gotovo svako mogao priuštiti novi automobil.

    Je li Ford ukrao ideju za proizvodnju?

    Tajna jeftinog automobila bila je proizvodnja na pokretnoj traci. Dok jedni tvrde kako je Henry Ford taj koncept ukrao iz švicarskih manufaktura satova, druge informacije govore da je na nju došao kada je posjetio lokalni pogon za klanje i preradu životinja. Princip pokretne trake ubrzao je proizvodnju desetak puta i smanjio troškove za više od 80% i tako lansirao Model T u orbitu automobilskog svijeta.

    Iako se Model T naizgled kroz dvadesetak godina karijere nije promijenio, napravljene su broje modifikacije. Primjerice, 1912. su radi uštede nestali dijelovi od mesinga, 1915. je kontrolna ploča od drveta trešnje zamijenjena jeftinijom varijantom, a iste godine su farovi pokretani Acetilenom zamijenjeni električnima. Godine 1917. ručna truba je zamijenjena električnom, a 1919. na popis dodatne opreme stiže i elektropokretač motora.

  • ford-model-t2-jpg
  • Bio je otporan

    Model T je čitavo vrijeme imao isti motor – 2,9-litreni četverocilindrični agregat koji je kao gorivo mogao koristiti benzin, kerozin ili etanol i to oko 18 l/100 km. Razvijao je 20 KS pri 1800 okretaja te mogao pojuriti čitavih 67 km/h. Čak i u ono doba, nimalo poseban rezultat. No, iako je s današnjeg gledišta bio jako komplikovan za vožnju, radilo se o vrlo zahvalnom i izdržljivom automobilu.

    S 37 centimetara udaljenosti od tla nadmašuje današnje najekstremnije terence, što je u ono doba bez previše urednih i održavanih cesta bilo i nužno. Konstrukcija auta je bila stabilnija i snažnija nego kod bilo kojeg konkurenta, a motor neuništiv. Sve drugo trebalo je stalno održavati i popravljati, no za to je bilo dovoljno malo priručnog alata i smisla za improvizaciju.

    Crna je bila jedina boja – s dobrim razlogom

    Ford je 1914. rekao – Model T možete dobiti u bilo kojoj boji. Pod uslovom da je crna! Bila je to šala na račun činjenice da se zaista prodavao samo u crnoj boji. Na početku se nudio i u crvenoj, zelenoj i sivoj, no kako se proizvodnja ubrzala i dosegla neslućeni kapacitet ostala je samo crna.

    Naime jedina se ta boja dovoljno brzo sušila da bi zadovoljila ludu brzinu kojom je iz pogona izlazilo više od 300.000 vozila godišnje. (24sata.hr)

    Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

    Ključne riječi: , , ,