Utorak, 23. Aprila 2024.

Nauka korak bliže uzgoju ljudskih organa unutar životinja: Razvili ovčije embrije s ljudskim stanicama

Nauka se za još jedan korak približila uzgoju ljudskih organa unutar životinja – skupina znanstvenika objavila je da su uzgojili ovčje embrije s ljudskim stanicama.

Rezultati ovakvih eksperimenata mogli bi pomoći mnogima, ali također predstavljaju velike etičke izazove. Dr. Pablo Ross sa Sveučilišta u Kaliforniji i njegova ekipa nedavno su objavili da su uspješno unijeli ljudske stanice u rane svinjske embrije, i to tako da je jedna u svakih 100.000 stanica ljudska. Sada su slično učinili s ovčijim embrijima, a ovaj put udio ljudskih stanica je još veći – jedna na 10.000, prenosi Guardian. Postignuće je objavljeno na prošlotjednom sastanku američke neprofitne znanstvene organizacije AAAS u Austinu.

Ross je objasnio kako su ovce bolje rješenje od svinja jer su im određeni organi, poput srca i pluća, sličniji ljudskima, a i manje embrija je potrebno za eksperiment. – Za svinju obično prenesemo 50 embrija u jednog primatelja. Za ovcu prenesemo četiri embrija – rekao je Ross, dodajući da nastavljaju raditi i sa svinjama. Znanstvenici kažu da bi uzgoj ljudskih organa unutar životinja mogao ne samo povećati broj organa dostupnih za transplantaciju, već i omogućiti genetsko “krojenje” organa tako da budu usklađeni s imunološkim sustavom pacijenta koji će ih primiti, prenosi Večernji list. Korištenjem stanica samog pacijenta mogla bi se ukloniti mogućnost odbacivanja organa. Bruce Whitelaw, profesor životinjske biotehnologije na Institutu Roslin, gdje je stvorena i klonirana ovca Dolly, rekao je da je još dug put do uzgoja ljudskih organa u životinjama, ali da je najnovije istraživanje važan korak naprijed. Ross kaže da je svjestan etičkih problema koje ovakvi eksperimenti predstavljaju, a jedan od njih je i pitanje bi li životinje koje primaju ljudske stanice mogle završiti i s mozgom nalikom ljudskom.

– Recimo da naši rezultati ukažu na to da ljudske stanice idu u mozak životinje, onda nikad ne bismo mogli nastaviti s ovime – kaže Ross, dok dr. Hiro Nakauchi sa Sveučilišta u Stanfordu, također član ekipe, kaže da je doprinos ljudskih stanica zasad vrlo mali te da se neće dogoditi da izraste svinja s ljudskim licem ili mozgom. Nakauchi je uvjeren da će se uzgoj ljudskih organa u životinjama jednom ostvariti. – Možda će proći pet ili deset godina, ali mislim da ćemo jednom to moći učiniti – rekao je.

Ključne riječi: , ,