Četvrtak, 25. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Njemačka: Tražimo nastavnike-muškarce!

Preuzmite sliku

Za mnogu djecu u Njemačkoj je nešto sasvim posebno kada tokom prva četiri razreda osnovne škole dođu u doticaj s nekim učiteljem, a ne samo s učiteljicama.

“Neki budu tako zbunjeni da ih oslovljavaju s gospođo umjesto gospodine Pattersson ili gospođo gospodine Patterson”, kaže Christoph Fantini, voditelj Odsjeka za pedagogiju Sveučilišta u Bremenu, za DW: “Oni nisu nikada doživjeli muškarca na ovoj funkciji i ne znaju kako bi ga oslovili.”

“Nemuževno” zanimanje

Učiteljski kadar u osnovnim školama u Njemačkoj je pretežito ženski. 2015. godine je na studij razredne nastave upisano 17.500 studenata – samo 2.500 muških. Jedan od razloga za to bi mogla biti i visina plaća, jer učitelji u srednjim školama zarađuju – ovisno u kojoj saveznoj zemlji rade – i po nekoliko stotina eura mjesečno više od svojih kolega u osnovnoj školi.

Ali Christoph Fantini ne vjeruje da je to glavni razlog. “Kad pitate 18-godišnjake, vrlo mali broj njih zna koliko učitelji u osnovnoj školi zarađuju u usporedbi s drugim nastavnicima.” Ono što misle je, tvrdi on, da taj posao “nije za muškarce”. “Oni se boje da će se morati brinuti o maloj djeci i strah ih je emocionalne blizine”, tvrdi Fantini.

Da bi se to krivo poimanje stvari promijenilo, Christoph Fantini je prije pet godina pokrenuo program “Rent a teacherman”. Bremen, grad u kojem je on sam nastavnik, takav projekt itekako treba. Od 90 javnih škola 19 ih nema ni jednog jedinog učitelja, već samo učiteljice. Upravo na tim školama sada u sklopu ovog projekta oko tri sata tjedno kao asistenti rade studenti razredne nastave. Od toga profitiraju obje strane – učenici imaju mogućnost doživjeti u nastavi učitelje, a ne samo učiteljice, dok studenti, s druge strane, skupljaju vrijedna iskustva i mogu još nešto zaraditi.

Projekat finansira Ministarstvo obrazovanja savezne pokrajine Bremena. U okviru njega trenutno predaje 36 učitelja u 18 škola ovoga grada-pokrajine.

“Za one koji žele znati više”

Jedan od njih je i Erik Schäfer. Ovaj 28-godišnjak je u svibnju predao svoj diplomski rad i u veljači će početi sa svojom praktičnom godinom (“Referendariat”). Schäfer ima iza sebe već pet godina iskustva rada u školi gradske četvrti Kirchhuchtinga u okviru programa “Rent a teacherman”. Jedne srijede popodne sada sjedi s četvoro marljivih “četvrtaša” u svojoj redovitoj tjednoj “matematičkoj radionici”. Ta izborna nastava je namijenjena učenicima koji “žele znati više”. Tako jedan pita: “Gopodine Schäfer, mogu li dobiti sljedeći zadatak?” Drugi kaže da je “skoro gotov”, treći da su zadaci skroz lagani, “da samo treba logično misliti”.

Učenici sjede oko dva spojena stola i mašu rukama pred Schäferovim nosom kako bi im on dao riječ. Oni se doslovno otimaju za njegovu pažnju kao što to ponekad čine mlađa braća i sestre sa stariji bratom. “Kada neko vrijeme nisam mogao držati radionicu, učenici su mi dolazili svakog tjedna i pitali me kad će je opet biti”, priča nam Schäfer. Njegova početna motivacija da se uključi u program “Rent a teacherman” bila je želja za skupljanjem praktičnog iskustva. Sada kaže da mu je ono pokazalo da vrlo dobro može raditi s mlađom djecom i da je izabrao pravo zanimanje za sebe. Ali i on je primijetio da su učenici bili zbunjeni što pred njima odjednom stoji jedan muškarac, a ne žena. “Potrajalo je nekoliko tjedana dok su se navikli na mene”, priča kroz smijeh: “A to im je bilo još teže zbog moje duge kose.”

I kod kuće nedostaje muških uzora

Ruth Reuter, direktorica škole u kojoj Schäfer “ispomaže”, vrlo je sretna da ga ima u svom nastavničkom kolegiju. Njezina škola s oko 170 učenika i 11 nastavnica je bila jedna od prvih koja je sudjelovala u projektu. “U ovom dijelu Bremena žive mnoga siromašna djeca pa im želimo pomoći na svaki mogući način”, kaže Reuter: “Mnoga djeca ovdje odrastaju uz samohrane majke i već im kod kuće nedostaje muških uzora.” Direktorica i njezine kolegice nastavnice bi bile sretne kad bi imale još jednog “teachermana” u svojoj školi i kažu da je više ne mogu zamisliti bez muških kolega.

Žene su pametnije, a muškarci jači, ili?!

Cijela Njemačka treba više muških uzora u školama – neovisno o pripadnosti pojedinim društvenim slojevima, tvrdi Fantini, inicijator bremenskog projekta. Za djecu bi bilo dobro da vide, argumentira on, da nema zanimanja koja su samo za žene ili samo za muškarce. Priča kako je jedan student koji sudjeluje u njegovom projektu nedavno pitao što misle, zašto je toliko malo muških učitelja. “Jedan učenik mu je odgovorio: zato što su žene pametnije, a muškarci jači.”

Jedan drugi pak učenik na nastavi Fantinijevih “rent a teachermana” je na pitanje što smatra “muškim” zanimacijama odgovorio: kuhanje, boks, ples i učiteljski posao – upravo ono što je njegov učitelj jednom naveo kao svoje “strasti”.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: ,