Četvrtak, 8. Decembar 2016.
Preuzmite sliku

Imate poteškoću pri donošenju odluke? Ovo će vam pomoći

Ellen Hendriksen je doktorka kliničke psihologije, a njene kolumne koriste istraživanja koja daju savjete za sretniji i zdraviji život. U skorijoj kolumni ponudila je savjete za brže donošenje teških odluka.

Oni dolaze u formi tri pitanja koje bi trebalo sebi da postavite:

1. Koji biste savjet dali drugoj osobi u toj istoj situaciji?

Često situaciju vidimo mnogo drugačije kada sebe izbacimo iz nje.

Dok uvijek ima mjesta za empatiju i tolerantnost, nemojte pitati sebe nešto što ne biste pitali druge,” objašnjava Hendriksen. “Ako odaberete dvostruke standarde, onda sebe stavljate na mučenje u najgorem, ili u ogorčenost u najboljem slučaju.”

2. Kako se osjećate u vezi sa potencijalnom odlukom?

Osamdesetih i devedesetih godina, istraživači su proučavali pojedince koji su pretrpjeli oštećenje frontalnog režnja, posebno one djelove mozga zadužene za emocije i stvaranja emotivnih nagona. Uočeno je da je ovim ljudima manjkala sposobnost da uče iz svojih grešaka ili donesu odluke koje su zasnovane na intuiciji ili na bilo kakvoj vrsti osjećanja.

Ispostavilo se da se naša intuicija nalazi u frontalnom režnju,” kaže Hendriksen.

Savjet jeste da ne isključujete potpuno emocije iz procesa donošenja odluka. Najbolje odluke su one u kojima se kombinuje racionalno razmišljanje sa intuicijom.

3. Šta bi bilo da nemate izbora?

Hendriksen to objašnjava ovako:

Da biste donijeli tešku odluku, nekad može da bude od pomoći da testirate obije krajnosti. Na primjer, pretvarajte se da treba da odlučite da li da ostanete ili date otkaz na poslu koji vam ne odgovara. Prvo, zamislite da nema drugih poslova. Morate da ostanete na tom poslu. Kako biste se osjećali? Obratite pažnju na osjećaj “iz stomaka”: olakšanje, očaj, nešto drugo? Drugo, pretvarajte se da je prestala potreba za vašom pozicijom. Morate da potražite drugi posao. Kako biste se onda osjećali?

Neka vam ove informacije, odnosno osjećaji, budu od koristi kada donosite odluku.

Ova vježba će prekinuti buku u vašoj glavi, i odrediti najjače misli i osjećanja.

Ključne riječi: ,