Petak, 29. Marta 2024.
Tuzlanski.ba logo

Kad djeca uče matematiku kroz primjere iz kladionica

Preuzmite sliku

“Umirovljenice Kata, Mara i Milka kladile su se u sportskoj kladionici Siguran dobitak. Kata je uložila sedam, Mara devet, a Milka pet konvertibilnih maraka. Kako će podijeliti dobitak od 945 konvertibilne marke, ako ga žele podijeliti u omjeru uloženog novca?”

Piše za Al Jazeera: Adis Nadarević

Ovo je zadatak iz udžbenika Matematički izazovi 8, namijenjenog učenicima osmog razreda devetogodišnje osnovne škole. Kao izdavač ovog udžbenika navedena je izdavačka kuća “Alfa” iz Mostara, a namijenjen je prvenstveno upotrebi u onim dijelovima bosanskohercegovačkog školstva koji matematiku uče na hrvatskom jeziku. Screenshot citiranog zadatka u posljednjih nekoliko dana kruži Facebookom, a široj javnosti je postao zanimljiv nakon što ga je objavio hrvatski portal Index.hr na upozorenje jedne zabrinute majke.

Kako se navodi, fotografiju je redakciji portala poslala jedna majka, zabrinuta što se u udžbeniku namijenjenom četrnaestogodišnjacima spominje sportsko klađenje.

Naravno, javnost je spremno odglumila sablazan, izražavajući licemjernu zabrinutost zbog potencijalnog negativnog utjecaja zadatka u kojem tri babe skidaju dvojku na Juventusa u gostima kod Fiorentine ili ubadaju zicer od više od tri gola u tekmi Manchester Cityja protiv Leicestera.

Naravno da i Mara, i Kata, i Milka znaju da City ima najbolji napad u Premiershipu, a da je Leicester bez Mahreza ispodprosječna ekipa i tu nema ništa zabrinjavajuće. No, onaj skandalozni zadatak je zabrinjavajući iz više nivoa i najmanji je problem što ga rješavaju četrnaestogodišnjaci.

Kockanje kod žena kao prihvatljiva pojava
Najprije, ne smijemo ostati slijepi pred činjenicom da nam Matematički izazovi 8 čine kockanje kod žena u starijoj dobi društveno prihvatljivom pojavom. Ne znam za vas, ali meni je strašno to što baba Mara na jedan tiket ulaže 2,5 posto prosječne mirovine i jako me zabrinjava što se čini da to u kontekstu zadatka nikome nije sporno.

Dakle, tri umirovljenice ‘ladno na tiket stavljaju novčanu protuvrijednost dva kilograma juneće šnicle (akcijske cijene, prim. aut.), ali eto – javnost je postala toliko neosjetljiva na probleme osoba treće dobi da je normalno to što bakice svoj skromni budžet pokušavaju povećati na nadasve rizičan način.

Drugo, u halabuci oko tekstualne postavke zadatka svima promiče činjenica da njegov sadržaj nije prilagođen intelektualnoj zrelosti današnjih učenika osmog razreda. Nađite mi današnjeg četrnaestogodišnjaka iz Bosne i Hercegovine koji ovakav zadatak ne bi znao riješiti iz glave.

“Alilović je odgovarao, Barać je odgovarao, ‘ajde ti Barbariću na ploču, pa nam riješi ovaj zadatak”, pozvao bi nastavnik matematike učenika negdje u Zapadnohercegovačkom kantonu.

“Nastavniče, mogu ja i s mista – devesto četeres pet maraka na dvajesjednu marku znači da je kvota bila četeres i pet. Znači, Kati trista petnest, Mari četiristo pet i Milki dvista dvajest pet maraka. Ako neće maloj u kladionici ostaviti ništa na kavu, a bio bi red, bar peticu joj dat'”, učenik bi odgovorio iz topa.

Treće, u zadatku se spominje kladionica “Siguran dobitak”, a i prvačići znaju da kladionica takvog imena ne postoji ne samo u Hercegovini nego nigdje na prostoru zemalja Pakta o stabilnosti za jugoistočnu Europu. Tako egzaktna nauka poput matematike ne bi smjela čak ni u ovakvim sitnicama djeci servirati netačne podatke, naročito kad u ovoj zemlji barem imena kladionica ne nedostaje.

Četvrto (i ujedno prvo što stvarno jeste za zabrinutost u cijeloj ovoj priči) je činjenica da je udžbenik Matematički izazovi 8 već nekoliko godina u upotrebi, a da niko – uključujući autore, nastavnike, pedagoge, roditelje te budžetske korisnike iz raznih ministarstava, komisija, agencija i zavoda – do sad nije primijetio sporni zadatak. Izdavačka kuća “Alfa” iz Mostara je povezana sa istoimenom izdavačkom kućom iz Hrvatske i, kako lijepo kažu na svom websiteu, u svom programu nude sva njihova izdanja.

Linija smjernica za reformu obrazovanja
Udžbenik o kojem govorimo je u Hrvatskoj u upotrebi od 2014. i čini se da je u izdanju mostarske “Alfe” samo prilagođen bh. tržištu. Velika je vjerovatnoća da bi novinari Indexa uz malo truda isti takav zadatak našli i u hrvatskom izdanju, samo uz dobitak umirovljenica Mare, Kate i Milke izražen u kunama.

Eto, kad već o klađenju pričamo kladiću se u cenera da takav zadatak postoji i u Hrvatskoj i da ga Vinko Zorić (čije ime je u bh. izdanju dodano autorima originalnog udžbenika Gordani Paić, Željku Bošnjaku i Borisu Čulini) nije dodao svojom voljom i bez suglasnosti izdavača iz Zagreba.

S druge strane, ukoliko je zadatak sa kladionicom namjerno ubačen u bh. verziju udžbenika, moglo bi biti da ni tu nema ništa sporno i da on, ustvari, samo stoji na liniji smjernica za reformu obrazovanja u Bosni i Hercegovini. Naime, u Sporazumu o stabilizaciji i pridruživanju lijepo stoji da se prioriteti u sektoru obrazovanja moraju fokusirati na uspostavljanju boljih veza sa tržištem rada. Ova potreba usklađivanja obrazovanja sa tržištem rada je uključena i u Koncept ekonomskog razvoja Federacije BiH za period 2014. – 2018. godine, tako da zadaci poput ovog jako dobro pripremaju mlade na život nakon školovanja.

Realno, ako postoji nešto što će mladima trebati nakon što dospiju na tržište rada poput našeg to je znanje potrebno za snalaženje u čudesnom svijetu kvota, sistema, bonusa i prelaza iz jedinice u dvojku i obratno. Ovdje je reforma obrazovanja na način iskazan u Matematičkim izazovima 8 potpuno svrsishodna i ne bi bilo zgoreg razmisliti o sličnim zadacima koji bi školarce pripremali za bosanskohercegovačku ekonomiju.

Tako bi se kamatni račun mogao učiti na standardnim primjerima iz svijeta kamatarenja. Primjer: “Kontroverzni biznismen N.N. je Adnanu u januaru posudio 10.000 konvertibilnih maraka na kamatu od 18 posto mjesečno. Ako je Adnan u mogućnosti vraćati dug maksimalnim tempom u iznosu od tri glave mjesečno, u kojem će mjesecu N.N. doći po Adnanovog Golfa?”

Ovakvi konkretni primjeri iz života bi umnogome pomogli djeci da se kasnije snađu u surovim okolnostima (doslovnog) preživljavanja u svijetu crne ekonomije i da u njemu nađu način da zarade. Evo i jedan primjer koji uključuje i zemljoradnju i trgovinu: “Zoran ima tri hektara pod duvanom. Očekivani prinos duvana iznosi 1.400 kilograma po hektaru. Koliko će Zoran biti dobar ukoliko duvan prošverca do Čitluka ako znamo da je iznos akciza na rezani duvan 104 konvertibilne marke po kilogramu?”

Usklađivanje obrazovanja sa tržištem rada
U ovakvom kontekstu je lamentiranje nad udžbenikom u kojem tri bakice gađaju kvotu 45 prilično patetično i nepošteno prema autoru ili autorima koji su – očigledno – željeli samo najbolje za naše osm… devetoškolce. Vrijedi pozdraviti svaku inicijativu koja ide u pravcu usklađivanja obrazovanja sa tržištem rada i zahvaliti savremenim pedagozima za svaku ideju koja će pomoći našim mladima da opstanu u uvjetima koji vladaju u bh. ekonomiji.

“Cijena noćenja u jednokrevetnoj sobi je 60 konvertibilnih maraka, a u dvokrevetnoj 110 konvertibilnih maraka. Jedinstvena stopa poreza na dodanu vrijednost iznosi 17 posto. Ako je Mladen tijekom sezone imao 346 noćenja u jednokrevetnoj i 211 u dvokrevetnoj, koliko je PDV-a uplatio državi”, pitao bi nastavnik.

“Mogu ja, mogu ja”, javila bi se djevojčica iz treće klupe, red do prozora.

“Izvoli, Ankice, reci nam rješenje”.

“Trista četeres šest puta šezdeset je dvadeset tisuća sedamsto šezdeset, a dvjesta jedanaest puta stotinu deset jeste dvadeset tri tisuće dvjesta deset. To je skupa četrdeset tri tisuće devetsto sedamdeset”.

“Zasad je dobro, nastavi”, rekao bi nastavnik.

“Ako to pomnožimo sa sedamnaest i podijelimo sa sto dobićemo da je Mladen uplatio pedeve u iznosu od sedam tisuća četiristo sedamdeset četiri marke i devedeset feninga”, uz osmijeh od uha do uha bi poentirala djevojčica iz treće klupe, red do prozora.

“Hvala, Ankice! Izvoli sjesti”, rekao bi nastavnik i upisao jedinicu pokraj njenog imena u dnevniku.

“Ispravan odgovor je – NULA”.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje