Četvrtak, 25. Aprila 2024.
Tuzlanski.ba logo

Start – stop sistem je dobar ili loš za vaš automobil?

Preuzmite sliku

Problem je u motoru, kojemu naprosto ‘nije zdravo’ učestalo gašenje i paljenje.

Sve više novih automobila opremljeno je sistemom start-stop, za automatsko gašenje motora pri kraćem stajanju (na semaforu, u koloni…) te ponovno paljenje. Kod auta s klasičnim mjenjačem motor se automatski gasi u praznom hodu, otpuštanjem papučice, a pali ponovnim pritiskanjem.

S automatskim mjenjačem auto, uz otpuštenu papučicu gasa, ide lagano naprijed, pa za zaustavljanje treba pritisnuti kočnicu. To je i signal za gašenje motora, a otpuštanjem papučice motor se automatski pali.

Logika je jasna: gašenjem motora prestaje potrošnja goriva i emisija štetnih plinova. Sistem start-stop posebno se koristi u velikim gužvama te doprinosi štednji goriva i smanjenju zagađenja. Ali, postoji i druga strana medalje, zbog koje svakom vozaču savjetujemo isključivanje tog sistema u normalnoj vožnji. Problem je u motoru, kojem naprosto ‘nije zdravo’ učestalo gašenje i paljenje. Uz to se svakim paljenjem ubrizgava dodatna količina goriva, čime se uveliko poništavaju efekti štednje.

Visoke temperature

U motoru se, piše profesor Željko Marušić na autoportalu visoke temperature razvijaju lokalno, a vršne vrijednosti umanjuje i prigušuje hlađenje i podmazivanje. Gašenjem motora zaustavlja se pogon pumpe, prestaje podmazivanje i hlađenje, pa ‘zarobljena’ toplina oslobođena izgaranjem izaziva nekontrolisana lokalna pregrijavanja. To je posebice štetno za turbopunjač, kojim su u pravilu opremljeni suvremeni motori, dizelski i benzinski, sa sustavom start-stop.

Turbinska strana turbopunjača kod dizelskih motora zagrijava se do 950, a kod benzinaca i više od 1000 Celzijusovih stepeni. Gašenjem motora trenutno se zaustavlja protok ulja, koje služi za podmazivanje i hlađenje. Ulje koje ostaje zarobljeno u uljnim kanalima u turbopunjaču trenutno izgori (karbonizuje). Nakon toga se protok ulja otežava, u težem slučaju i blokira, a toplinski šokovi mogu izazvati krivljenje vratila. Na forumima sve se češće piše o problema s turbopunjačima izazvanih sistemom start-stop, a na globalnom nivou, zasad, problem ‘stavlja pod tepih’. Preveliki su interesi u pitanju, jer je ekologija u funkciji krupnog kapitala i politike.

Tuzlanski.ba možete pratiti i putem aplikacija za Android i iPhone mobilne uređaje

Ključne riječi: , , ,